backWERK wil Nederland beter laten lunchen

Deze week hebben wij onderstaand persbericht verstuurd, heel Nederland mag weten wie we zijn, maak kennis met backWERK!

Consument kiest vers en gemak voor onderweg 

Rotterdam, dinsdag 12 november 2019. Lekker en gezond eten, zonder dit zelf klaar te maken. Volgens het FSIN (FoodService Instituut Nederland) behoren gemak en genieten tot de meest actuele thema’s binnen de foodsector. En het liefst voor een niet al te hoge prijs. Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur, maar besteden een aanzienlijk lager bedrag aan een maaltijd dan jaren geleden. De veranderende trends vragen om een passend concept voor foodbedrijven, waarbij gemak, kwaliteit en voordeel worden gecombineerd.


Bakery Café backWERK maakte deze combinatie jaren geleden al. De missie van het – van oorsprong Duitse – foodbedrijf sluit helemaal aan op de huidige foodtrends. ‘We willen Nederland beter laten lunchen. Eten moet je toch, dan gunnen we iedereen ook een lekker, vers én huisgemaakt broodje voor een zachte prijs’, aldus directeur Dick de Vilder.

On trend & in de lift

Het Bakery Café is niet alleen on trend, maar ook in de lift: het FSIN maakte onlangs bekend dat backWERK het derde snelst groeiende foodbedrijf was van 2018. In 2019 zijn tot op heden 4 nieuwe vestigingen geopend. De teller van het totaalaantal vestigingen in Nederland staat daarmee op 26 (sinds 2001) en voor het einde van dit jaar komen daar nog minstens 2 bij.

Innovatieve positie

De enorme groei is volgens De Vilder goed te verklaren: ‘We hebben een duidelijke identiteit en innovatieve positie in de markt. We bieden verse producten van hoge kwaliteit en dat voor een scherpe prijs.’ Bovendien is backWERK weinig kapitaalintensief: de vestigingen zijn -op twee winkels na- franchisebedrijven en backWERK is hiermee vooral een faciliterende organisatie.

Ook qua digitalisering en robotisering – andere belangrijke trends binnen de foodsector – staat backWERK niet stil. Op het gebied van service gaat het foodbedrijf binnenkort grote sprongen maken.

Duurzaamheid

Het FSIN noemt ook duurzaamheid als trend binnen de foodsector. Een belangrijk thema voor backWERK: het Bakery Café zet zich namelijk in voor vermindering van voedselverspilling.
Zo neemt backWERK deel aan de app Too Good To Go. Via deze app koopt de klant – voor een derde van de oorspronkelijke prijs – een ‘Magic Box’: een tas gevuld met producten die aan het einde van de dag niet verkocht zijn.

Toekomstplannen

backWERK is waar ze wil zijn. Qua concept dan, want qua groei zijn ze nog lang niet klaar. Volgens De Vilder is er in theorie plaats voor 120 backWERK-vestigingen. Op de wishlist? Schiphol en de Efteling.